tisdag 8 december 2015

Mönster till nyckelband

Nu ska jag försöka förklara hur jag har gjort dessa nyckelband med lite bilder och jag hoppas det inte är några oklarheter, då får ni hojta till. Dessa nyckelband går att virka med alla garner.
Tänkte det är lättare med bilder än att skriva rakt upp och ner.
(jag är vänsterhänt och virkar åt felhåll därför kanske bilderna blir fel för visa)

Virkförklaringar
lm = luftmaska
fm= fastmaska
stp= stolpe
sm= smygmaska

Då sätter vi  gång :-)

Virka ett antal lm så lång som du vill ha nyckelbandet,

Stick ner virknålen i 11:e lm från nålen

Virka 1 fm hoppa sen över 1 lm,

I nästa maska gör du 4 stp i samma lm, 
Hoppa sen över 1 lm,

Gör 1 fm i nästa lm, hoppa sen över 1 lm,

och gör 4 stp i lm,  osv tills varvet är klart,

avsluta med 1 fm

Virka sen 10 lm och vänd arbetet mot dej

 Sätt nu virknål i samma maska som den tidigare virkade fm och gör 1fm (hoppas ni förstår, har lite svårt att formulera mej).



Stick nu ner virknålen i maskan där ni har gjorde de 4 stp och gör 4 stp ,


Stick sen ner virknålen i maskan där du gjort fm och gör 1 fm,


Sen gör du 4 stp i maskan där du har de tidigare 4 stp osv...

Avsluta med 1 fm och 1 sm och tag av tråden,


FÄRDIGT :-))
Nu är det bara fantasin som sätter stopp.
Vore väldigt tacksam om ni  hänvisar till min sida el mitt instagram @virkusstickus när ni har gjort dessa nyckelband

Tjingeling
Madde













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar