måndag 19 juni 2017

Nätkasse/fruktkasse


Då ska jag försöka skriva ner ett mönster så att ni förstår, är lite ny på att skriva mönster så ni får ha överseende med att det inte blir så korrekt förklarat, men jag ska försöka göra mitt bästa.
Har använt virknål nr 3,5 och garnet Mayflower Cotton 8 170m 50g 1 nystan. 
(naturligtvis tar man vilket garn man vill och str på virknål,)

Förkortningar
lm = luftmaska
fm = fastmaska
sm = smygmaska
st = stolpe
stgr tills =  stolpgrupp tillsammans
hö = hoppa över

Mönster 

1: Börja med att virka 4 lm  och slut det till en ring med en sm.
2: Virka 3 lm (motsvarar 1 st) virka ytterligare 15 st,  slut med en sm, sammanlagt blir det 16 st om ringen. (bild 2)

3:  3 lm + 2 st tills, 2 lm 3st tills i varje st från föregående varv. Slut med en sm. (bild 3)

4: Gå ner i mellan stgr och virka 3 lm + 3 st tills , 2 lm 4st tills 2 lm varvet ut, slut med en sm.(bild 4-5)

5:  Gå ner mellan stgr virka 3 lm + 2 st tills 2 lm 3 st tills 2 lm  gör likadant mellan nästa stgr varvet ut, slut med en sm. (bild 6)

 


6: Gå ner  mellan stgr gör 3 lm + 3 st tills 2 lm varvet ut i varje lmb, slut med en sm.(bild 7)

7: Gå ner mellan stgr gör 3 lm + 2st tills 2 lm 3 st tills 2 lm och likadant mellan nästa stgr varvet ut, slut men en sm. ( bild 8)

8: Gå ner mellan stgr gör 3 lm + 3st tills 2 lm  i varje lmb varvet ut, slut med en sm.(bild 9)



9: Gå ner mellan stgr gör 1 fm 3lm hö 1 lmb gör 1 fm i nästa lmb varvet, slut med en sm i fm. (bild 10)

10:  Gör 1 sm i lmb 1 fm 4 lm 1 fm i nästa lmb varvet ut, slut med en sm i fm maskan. (bild 11)

11: Gör 1 sm i lmb 1 fm 5 lm 1fm i nästa lmb varvet ut, slut med en sm i fm.

12: Gör 2 sm i 1 fm 6 lm 1 fm i nästa lmb varvet ut, slut med en sm i fm. (bild 12)

13: Gör 3 sm i lmb 1 fm 7 lm 1 fm i nästa lmb varvet ut, slut med en sm i fm.

14-22: Gör 3 sm i lmb 1 fm 7 lm 1 fm i nästa lmb varvet ut, slut med en sm i fm.

Kanten

23: Nu ska du göra 10 fm i varje lmb varvet ut, slut med sm i fm. (bild13)

24: Gör 1 sm 3 lm sen 7 st (1 st i varje m) = 8 st, hö 2 m 8st osv varvet ut, slut med en sm i första st.(bild 14)
( Ta ej av garnet)

Handtaget

25: Nu gör du 1 fm i lmb bakom där du gjorde sm, virka nu 50 lm och (räkna nu så du har 15 lmb emellan) fäst med 1 fm i den 16:de lmb gör 1 fm till i samma, virka nu 50 st och fäst med 1 fm i samma lmb som du gjorde första fm, tag av garnet. (bild 15-16-17)

26: Nu ska du göra ett handtag tvärs över det första handtaget du har gjort,räkna ut mitten mellan det första handtaget och virka sen som föregående varv. Fäst alla trådar. (bild 18-19)



Nu kan du virka ett snöre att trä i lmb eller göra som jag gjorde ta ett band och trä i, det är en smaksak.
Jag gjorde bara knut i vardera ände av bandet.

Jag hoppas nu att jag har förklarat så att ni förstår.
Om ni tycker att bilderna ser bakvända ut beror
 det på att jag är vänsterhänt.

Mönstret är inte hugget i sten, vill du använda det som grund och utveckla det på ett annat  sätt , så varsegod, men jag vill gärna att ni länka till grund mönstret om ni delar vidare.

Lycka till och är det nåt ni inte förstår eller tycker att jag har skrivit galet så hojta till, jag är ju som sagt novis när det gäller att skriva mönster.

Tjingeling
Madde



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar